Click me for more info!!



Thursday, October 6, 2011

kenapa diet?

kenapa diet?

gemuk ke?

masing2 ade alasan dan jawapan masing2 k..

saya kalau bole mahu mempertahankan kadar metabolisma yang ada skrg dan jugak kalo bole nak meningkatkan kualiti kesihatan.. semakin hari semakin ______ *sila isi tempat kosong*

mungkin surrounding saya ialah amoi2 yg kurus2 dan juga housemate yg kurus2, dan juga hari2 menonton cite korea yg kesemua nye KURUS.. haaa gitu.. itu mungkin la. tapi perkara nak diet ni mmg dari duluuuuu lagi ntah nape mmg selalu fikir kene kurus, kene maintain kurus..

skrg ape yang saya amalkan ialah, jogging ptg2 balik keje.. walaupon agak tertekan n penat tp paksa buat juga, dan tasik agak dekat je ngan rumah..

kawal pemakanan.. ini biasa kite dengar kan.. hurmmm..

sejak beberapa bulan ni sy mmg mengawal jumlah pengambilan kalori.. macam mane tau? google je..

kenapa saya mula percaya ngan kawalan ni, sbb ade kawan saya da ada anak satu tiba2 di suatu pagi dia bgtau berat dia dah turun and surprisingly ringan lagi dari saya. oh macam mane awak kurus? dia kate dia xde diet gile2, just control total calories per day..
pehh terus laju2 saya google cam ne cara2 kawal jumlah kalori.. mula2 memang takde hasil, sampai dah bosan n give up. tapi saya just continue sbb niat taknak makan melebihi keperluan badan.

kakak saya kurus juga, tp tiba2 satu hari ni dia bgtau, doktor kata dia high kolestrol.. opocot! terkejut kauu.. so kene jaga mkn, jgn amek berlemak sgt.. haaaa jadi mungkin dari situ saya mula ambil langkah berjaga2..

skrg pun saya belom la berjaya sangat pon tuk kurus, tapi org kate dalam process.. haaa gitu.. alhamdulillah, usaha2 di atas sikit2 mula menampakkan hasil.. berapa lama mampu bertahan? kite semua tak tahu.. hanya Allah yang tahu ape yang terbaik.

lagi satu, minum air perahan lemon.. OMG, ni tips berguna yg my fren ajar.. dia kate continue buat! but no too much.. *masam kan? nanti effect perut plk*
then u will see the different!


sekarang mission saya: menjaga pemakanan untuk kebaikan kesihatan badan.

No comments: